21.00 вечерта, прибираме се след дълъг ден на каране на ролери, игри и пр. № 1 е № 2 се возят отзад в колата.
Опитвам се да намеря бл. 142.. добре де, намирам се между бл. 141 и бл. 143.. но срещу мен са бл 134 бл. 135 и пр. Слава богу в объркването намирам някакъв денонощен плод и зеленчук( Господи да и такива неща съществуват в по-добре населените квартали), изкачам от колата купувам половин килограм грозде и две праскови и временно проблемът с две изгладнели деца е решен. Качваме се.. .. не оттук.. , а може би по тази пряка , а отзад музикалният съпровод на №1 продължава. Истински оперно пеене в кресчендо с текст“ ЛЯ-ЛЯ-ЛЯ“, №2 с удоволствие припява издавайки нечленоразделни писъци. Не обичам да карам по тъмно, уморена съм, трябва да се видя по работа, да оставя нещо и тепърва да се прибираме, вечеря, къпане и т.н. Пеенето ми идва малко в повече и аха да викна „Стига с това пеене“ се замислям “ А какво искам да правят децата ми вместо това?“.
Започвам да въртя тази идея в ума си, опитвам я на вкус, премятам из езика на възможностите..Да мълчат: ок, гробна тишина с две деца на 6 г и 1, 6 г. Да говорим с голямото за последната книга на Дежръд Даймънд и да обсъждаме проблема за добива на шистов газ, а малкото да слуша с интерес и да попива дълбокомислени размишления за екологичното равновесие.Добре де ,прекеспонирах. Говорим за бъдещата торта за рождения ден , тя с детайли описва какаъв блат и ултра мега здравословен крем иска, а № 2 тихо си седи в стола и гледа през прозореца в тъмнината. Тц, това се случи сутринта. Добре де- сега просто тихо си седят в столчетата, аз слушам радио и много бързо намирам блока. Не!
Прибираме се. №1 настоява да продължи да кара ролери в хола- нови са й, само от два дни, подранил подарък за рождения ден, нахъсана е от цял ден учене да пази равновесие.Уморена съм вече е 21.40, сряда е, искам възможно най-бързо да си легнат, и онзи момент на тишина вкъщи, когато децета ти спят, а ти просто седиш, четеш, мотаеш се. Първосигналната ми реакция „Вкъщи не е място за каране на ролери. нали досега кара. Утре пак ще караме“. От мен излиза само мълчание. Въртя въпроса в ума си : “ А какво искам да правят децата ми вместо това?“ : Голямата тихо сълбува ролерите си, прибира ги в шкафа за обувки, след това си обува пантофите( които по принцип си живеят необезпокоявани от носене) и двете заедно за ръце се качват по стълбите. Едната тихо си оцветява, а другата реди дървени кубчета, докато приготвям вечерята. Тихо е, чува се само скърцането на флумастрите. Не!
Не, не съм от тези майки, чиито основна функция е забранителната. Надали ще ме чуете често да подвиквам “ не пипай това“, “ не скачай в локвата“ или подобни. И въпреки това има моменти, когато съм уморена, бързам или имам работа, в които първосигнално езикът изпреварва духа ми: “ сега не е моментът за това“ , “ тук не е мястото да правим това“..
Налагам категорични забрани само когато става въпрос за няколко основни неща:
– опасност за здравето и живота на детето и околните- тук влиза и всякакно физическо и вербално насилие
– когато има възможност да се разруши или счупи ценна собственост
Мислейки си „А какво искам да правят децата ми вместо това?“ си представих едни отцедени от живот деца, тихи, послушни и спазващи всяка норма и предписание. Едни деца без любопитство, без желание да експериментират, да грешат, падат и пеят до припадък. Едни тъжни деца и лишени от живот деца. Едни болни деца.
А какво се случи тази вечер ли? Включих с в тяхното пеене в колата със силно “ Льо-льо-льо“, но скоро бях скастрена, че не спазвам мелодията и след кратко пеенето спря.
№ 1 се качи по стълбите вкъщи с ролери, направи едно кръгче в коридора, събу ги с весел писък и двете цопнаха във ваната да се къпят. Изплискаха близо кубик вода по пода, междувременно откраднаха гъбата ми и с шампоан измиха плочките над ваната. Тичаха голи в хола, боричкахме се на спалнята, четохме „Защо кожата на носорога е такава …“ на Киплинг и заспаха. 11.00.
Дали бих заменила това с едни допълнителен час за мен? Не!
И все по -често ще въртя из ума си един въпрос „А какво искам да правят децата ми вместо това?“
Благодаря, че го написа. Благодаря, че се запита, благодаря, че си го помисли. Благодаря, че имаш №1 и №2. Ей така ми се прииска да ти поблагодаря за всичко това. Браво на авторката!